Although partially hidden by tree trunks, enough of the woman can be seen to determine that she is traceable to a drawing in the Musée Cognacq-Jay (Rosenberg and Prat 446). Watteau, Two Studies of Women (detail), red chalk and graphite. Gétreau, “Watteau et la musique” (1987), 243-44. AMUSEMENTS CHAMPÊTRES Amusements champêtres (copies) AMUSEMENTS DE CYTHÈRE Amusements de Cythère (copies) ARLEQUIN, PIERROT ET SCAPIN Arlequin, Pierrot et Scapin (copies) ASSEMBLÉE DANS UN PARC: ASSEMBLÉE GALANTE Assemblée galante (copies) ASSEMBLÉE PRÈS D’UNE FONTAINE DE NEPTUNE: ASSIS, AUPRÈS DE TOY Assis, auprès de toy (copies) Zimmerman, Réau, and most early scholars have presumed that Les Divertissements Champêtres was an enlarged replica of the smaller painting. P66, fig.      Au second plan, on remarque d’abord douze personnes réunies en un seul groupe: ce sont les deux musiciens dont l’un joue de la vielle, et l’autre de la clarinette; quelques paysans; de jeunes élégantes du genre des premières, avec leurs cavaliers, et enfin les deux danseurs dont nous avons parlé. Watteau, Study of a Standing Man, red, black, and white chalk, 28.2 x 17.9 cm. London, Wallace Collection. On peut assurer qu’il n’existe rien de plus beau ni de plus capital de ce Maître; la finesse du dessin, la beauté inimitable du coloris sont au-dessus des éloges. Le joueur de cornemeuse est assis contre un piédestal, surmonté d’un vase; près de lui, debout, un joueur de musette, coiffé de rouge; à leurs pieds, groupe de deux enfants qui jouent avec un petit chien. Montevideo, sale, December 10-11, 1947, lot 93.   A gauche, sur un fond de grands arbres au travers desquels on aperçoit une femme sur une balançoire, sont deux autres groupes: un berger tenant une houlette et embrassant une jeune fille vers laquelle s’avance un petit enfant; un homme, vu de dos, et étendu sur une draperie près d’une femme qui le regarde. But after they found no buyer, de Morny sold Les Divertissements champêtres separately to the marquess of Hertford. Whereas Posner praised the “warm and languorous, idyll called Les Champs Elysées,” he described Les Divertissements champêtres as “less successful” and possessing “uninspired handling and labored description of forms.” Börsch-Supan wrote, almost without reflecting, “The Champs-Elysées . Thoré-Bürger, “Exposition de tableaux” (1860), 269. Antoine Watteau, Les Charmes de la vie (detail), London, Wallace Collection. Dans des décors champêtres à la végétation luxuriante, Watteau met en scène le sentiment amoureux : danseurs, belles dames ou bergers s’adonnent à des divertissements ou à des confidences. . .  Deux Tableaux, l’un sujet de retour de chasse à l’entrée d’un bois . Print this Entry Rome, collection of Cardinal Fesch, 1841 catalogue of his collection, cat. Les Divertissements champêtres (copy 1) Denison, Christopher Beckett . Watteau, Four Studies of a Reclining Man (detail), red chalk. Wintermute, Watteau and His World (1999), 58-59. 1827. That is an untenable position, especially because this picture is so markedly inferior to the Chantilly version. The woman originated in a charming study in the Courtauld Institute (Rosenberg and Prat 451). Toward the center background of the painting, a couple relaxes on the ground, she with a shawl over her head, he recumbent and extending his arm in a mannered gesture behind him. The reclining man was based on a drawing in Munich (Rosenberg and Prat 269)), or, more probably, a counterproof of the drawing, since the man appears in reverse in the painting. However, Jullienne commissioned an engraving after Watteau’s smaller version of the same composition, which he published under the title Les Champs Elisées, but this has caused additional confusion. Dinelli-Graziani, “Le cardinal Fesch, amateur” (2007), 42-43. Vers l'âge de dix ans, il fut mis en apprentissage chez J.- 183. The pasticheur borrowed all the figures seen at the right side of that celebrated painting, not those in the foreground but, rather, those in the midground. Farther to the right, a woman seated on the ground corresponds to one in a drawing in the British Museum (Rosenberg and Prat 587). / £10,000-15,000”. Brookner described the painting as an “essentially small composition blown up to excessive scale.” As Roland Michel wrote about these and other such pairs of paintings: “if they can be dated, the smaller was the first to be executed.” As Grasselli stated, “scholars agree that Les Champs-Elysées, the smaller version, was made before the much larger Divertissements champêtres.” Critics have been unusually positive in praising the fresh brushwork and quality of Les Champs Elisées, and damning the uninspired quality of the larger repetition. The pair at the top of the page was used for the rightmost woman; the fan that she holds is barely indicated in the drawing. T.” The pendants sold for 4,800 livres. Four studies of hands in a private collection (Rosenberg and Prat 524) also served for this painting. Roland Michel, Watteau (1984), 89, 160, 198, 204, 210, 221, 229-30, 270-71.   A droite, un homme, vu de face, en veste et culotte violette, danse, en tenant la main d’une femme vêtue d’un beau jupon jaune. Watteau, Study of a Woman Seated on the Ground, red and white chalk, 14.6 x 20 cm. . The evidence is now clearer than ever that the painting is not by Watteau; his true identity awaits to be discovered. . To our right of the dancing couple, a woman seated on the ground, watching them dance, can be traced to a drawing in the Musée Bonnat (Rosenberg and Prat 531). There evidenly has been a growing tendency to place the painting in Watteau’s very last years. London, Wallace Collection. Comment … Although they were painted rapidly and with less detail than their counterparts in the foreground, nonetheless, their specificity is remarkable. London, Wallace Collection. The expression on his face and his awkward contrapposto pose warn us against attaching Watteau’s name to the painting. Bequeathed to Lord Hertford’s illegitimate son, Richard Wallace,1st Baronet, and then by descent to Wallace’s widow, Julie Amélie Charlotte Castelnau, who donated the collection to the nation in 1897. Paris, collection of Alexandre Louis Roëttiers de Montaleau(?). Sold privately to Sir Richard Seymour, 4th Marquess of Hertford, prior to 1852 as noted on page 5 of the introduction to the May 24, 1852 catalogue of the duc de Morny’s collection in Paris. Watteau, Les Divertissements champêtres. L’autre porte son plumage autour du coup et sa dentition sur la tête. Dans des décors champêtres à la végétation luxuriante, Watteau met en scène le sentiment amoureux : danseurs, belles dames ou bergers s'adonnent à des divertissements ou à des confidences. T.” Sold for 1,250 francs to Charles Simon for cardinal  Joseph Fesch. Jean Mairet, Les Galanteries du duc d’Ossonne, vice-roi de Naples, Comédie, Paris, Rocolet. His sale, London, Phillips, June 20, 1848, lot 101: “WATTEAU (Antoine) Les Champs Elysées. Ils ont été vendus en vente publique 10,000 liv. At recent appearances at auction its attribution was sensibly downgraded to “a follower of Watteau.”. . Also to be underscored are the observations made above in relation to the figures in the background. L’Accordée de village. Thus, the pendant  paintings were reunited. Watteau fête (dans un Parc (Divertissements Champetres), c.1718/20) Tableau sur toile Poster Tableaux Reproduction (10,9 x 16,1 l) : 28 x 41 cm: Amazon.fr: Cuisine & Maison Dans des décors champêtres à la végétation luxuriante, Watteau met en scène le sentiment amoureux : danseurs, belles dames ou bergers s'adonnent à des divertissements ou à des confidences. It was outrightly rejected by Cailleux and other critics. Of the two, Les Champs Elisées is much smaller, approximately one-fourth the size of Les Divertissements champêtres. Les Divertissements champêtres. Overall, this drawing shows Watteau's skill as a draughtsman, He was greatly admired by his contemporaries, including followers and collectors. Paris, with Joseph Guillaume Godefroy Colomb Emler. As has been noted, Les Divertissements champêtres is closely related to a painting with essentially the same composition, namely Les Champs Elisées. Hauteur 4 pieds, largeur 6 pieds. London, British Museum. La Chute d'eau, Scène galante. Antoine Watteau, Divertissements champêtres, vers 1719, huile sur toile, 127,6 X 193 cm LEXIQUE vedute (italien) : vues (à Venise, de la lagune) style rococo: style décoratif étant laboutissement du style baroque. Aux pieds de la dernière de ces dames, est assis un troisième cavalier qui ne le cède en rien pour l’élégance et la bonne mine aux deux précédents. Le voyou, dont les mains ne sont adroites que dans les poches de ses semblables, a pris son air le plus dégoûté. Watteau, Study of a Child Seen from Behind, red chalk, 13.3 x 10 cm. Watteau, Studies of Three Seated Women (detail), red and black chalk, graphite. Divertissement champêtre. De beaux cheveux d’un blond cendré sont relevés sur le sommet de leurs têtes sans autre ornement. Watteau, Study of a Seated Woman, graphite and red chalk, 15.5 x 9.4 cm. L’Assemblée galante (copy 7) , Les Champs Élisées (copy 1) Déon, Horsin . Danse au milieu d’un parc. The woman in the middle, holding roses to her bodice, was studied on a sheet in the British Museum (Rosenberg and Prat 528). Dans le tableau de M. Maison, on voit, au fond à droite, un troupeau de moutons et un clocher, remplacés ici par le petit groupe de personages. The recumbent man has been partnered with a seated woman, but it is an awkward juxtaposition, for as a result the man seems to be pressing or staring into his partner’s shoulder. The musicologist Florence Gétreau has advanced specific and pertinent doubts about the correctness of the representation of the music. London, Wallace Collection, Catalogue (1920),  cat. For copies of Les Divertissements champêtres CLICK HERE. Edwards, “Watteau and the Dance” (1987), 222-23 n. 25. Ces ouvrages capitaux, et du plus agréable détail, sont de cette touche spirituelle qui a toujours distingué leur auteur. Private collection. Print this Entry The dancing couple is essentially the same in both versions, save that the pasticheur has changed the color of the shepherd’s costume. T.”. Engraved. ; 25 ¾ by 32 in. Vaduz, private collection. As Rosenberg noted in 1984, its attribution to Watteau “has hardly been followed.” It is not mentioned, for example, by Roland Michel, Posner, Temperini, or Glorieux. . . 1636 1636. C’est le centre de la composition. Dans le fond, on aperçoit un groupe de cinq petites figures sous des arbres. Presque à ses pieds, un jeune cavalier, dont le costume parfaitement analogue au sien n’en diffère que par la couleur, est étendu sur l’herbe auprès d’une jolie personne qui, assise et légèrement penchée vers lui, l’écoule avec un certain embarras que trahit son regard baissé, autant que le mouvement de l’éventail qu’elle fait jouer dans ses mains. Une autre jeune dame, assise à côté d’elle, attache à son corset une rose que vient de lui offrir une jeune personne agenouillée devant elle, et qui, chargée d’une corbeille pleine de fleurs, semble avoir mission d’en distribuer à toute la société. Watteau left his rich patron out of a desire for freedom, although he remained his friend. . In 1975 the two large oils at the Wallace, “Divertissements champêtres” … Paris, collection of (Joseph Hyacinthe Francois de Paule de Rigaud, comte de Vaudreuil (1740-1817). Grasselli, Drawings of Watteau (1987), 356-59. The hand holding a cane at the lower right of the drawing was employed for the man standing at the right of the painting. While the study for the man at the left of the group has not survived, the woman next to him, seated on the ground and holding a basket of flowers, was based on a study of a seated woman holding a large bowl, one of two figures on a  sheet in a private collection (Rosenberg and Prat 527). Racine du Jonquoy’s ownership of Les Divertissements champêtres is only by implication: when the pendant painting, Le Rendez-vous de chasse, was engraved in 1731 for the Oeuvre gravé, it bore the legend ”Ce Tableau est dans le Cabinet de Mr Racine du Jonquoy.”. Thenceforth he lived in seclusion and solitude. London, British Museum. Private collection. fig. XVII. cat., Washington and elsewhere, 1984-5, under no. Washington, Paris, Berlin, Watteau 1684-1721, under cat.  Â, Paris, collection of Horsin Déon; sold to the duc de Morny for 60,000 francs.                   Â. Paris, collection of Charles Auguste Louis Joseph, duc de Morny (1811-1865; statesman). L’un est gravé sous le titre des Amusemens champêtres, l’autre sur celui du Retour de chasse. London, Wallace Collection. 213. A surprisingly large number of extant studies were used for the principal figures in the foreground of Les Divertissements champêtres. Divertissement champêtre. Les Divertissements champêtres. 4 p. 0 p. 0 1. Fête galante mit Musikierenden an einer Dionysosbüste. Complicating matters still further, the 4th marquess of Hertford bought both the small and the large versions of the composition, and the two are now in the Wallace Collection. Edwards, “Watteau and the Dance" (1987), 222-23. Together with Le Rendez-vous de chasse (lot 452), the pendants were sold for an amount that has been variously given as 5,000 francs; 35,000 francs (according to Hédouin); also 13,000 francs. His sale and others, Paris, July 29. From the Collection of Cardinal Fesch. .  l’autre offre la vue d’un parc, orné de différens grouppes d’hommes, de femmes & d’enfans, les uns sont en repos, d’autres s’occupent avec des fleurs, tandis que plusieurs amusent à danser. This reversal allows the couple’s heads to incline toward each other. Because Les Divertissements champêtres was not engraved for Jean de Jullienne’s Oeuvre gravé, its title has varied considerably. Canvas 6 ft. 3 by 4 ft. 3” Bought in. sans bordure.”, Paris, collection of Baron van Balle. 1721.Il était fils d'un maître couvreur, marchand de tuiles, chargé d'une nombreuse famille. T. Ils viennent de la vente de M.***, lundi26 novembre 1787, no 59: vendus 4800 liv. The standing child was taken from a lost drawing which was recorded as plate 85 of the Figures de différents caractères. Since the early eighteenth century the two paintings have passed together from one collector to another as acknowledged pendants. . }. Son manteau de velours violet entoure gracieusement sa taille et son large pourpoint; il porte une toque de velours bleu, et sa main droite vient avec grâce se poser sur sa hanche. .  L’autre représente, dans l’intérieur d’un parc, près de quarante figures; hommes, femmes & enfans, les uns sont en repos , d’autres s’occupent avec des fleurs, tandis que plusieurs dansent. }, Fête Galante in a Wooded Landscape with the Sculpture of a Seated Nude Woman, Paris, collection of Racine du Jonquoy (maître d’hôtel de Charles, duc de Berry, trésorier des ponts et chaussés, receveur général des finances pour la généralité d’Alençon ).    Sold for 1000 francs.Â. Paris, January 30, 1845, lot 5: “WATTEAU (ANTOINE) . Paris, private collection. Ingamells, Wallace Collection, French (1989), 358--60. . Paris, Musée Cognacq-Jay. Finally, at the far right, the standing man with his cape flung over his shoulder was taken from a drawing in another Swiss private collection (Rosenberg and Prat 447). Such internal evidence points to the priority of Les Divertissements champêtres. Le Coat, "Watteau et l'imaginaire social" (1987), 183. . Haut. . Whittingham, “Controversial Treatment” (2011). Deux Tableaux offrant des compositions capitals de ce grand coloriste de notre Ecole. Rosenberg and Prat, Watteau, Catalogue raisonné des dessins (1996), cat. 391. Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20 Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: The Wallace Collection London United Kingdom Original Size: 127.2 x 191.7 cm There he rests it on his companion’s skirt.  That all three of these studies were used for the one painting seems to indicate that the drawing was made specifically for Les Divertissements champêtres—a rare moment when we can observe the painter’s working method.Â. Börsch-Supan, Antoine Watteau (2000), 95-98. En dépit des connotations pastorales ou rustiques sous-entendues par l’expression de « fête champêtre », cette forme de divertissement particulièrement populaire sous la forme de garden-partys à la cour de Versailles, où les parties du parc destinées à accueillir ces festivités étaient aménagées avec des folies, pavillons et … Fête in the Garden of St. London, Wallace Collection, Catalogue of the Oil Paintings (1904), cat. Not least of all, the Chantilly painting corresponds to the Nicolas Tardieu engraving in the Jullienne Oeuvre gravé whereas Ferré’s painting has no such supporting documentation. Desenfans, Noel Joseph. Watteau travaille longuement la technique du paysage, qu'il arrive à traiter pour ... à Cythère (1718, Berlin, Charlottenburg), la Perspective du M. F. A. de Boston, les Champs-Élysées, les Divertissements champêtres, les Charmes de la vie et le Rendez-vous de chasse de la Wallace Coll. She also noted that the pairing of these two instruments is not a normal combination. London, British Museum. This was the period of the birth of his masterpieces: the “Conversations,” the “Divertissements champêtres,” the “Fêtes galantes.” They differ slightly in measurements (Les Divertissements champêtres is larger by only a few centimeters in each direction) and, despite some current demurals, they have always been considered to be pendants. Ils représentent des points de vue de forêts, et nombre de personnages dans le costume du tems. Mais six autres groupes animent encore l’immense étendue du bois, et, par la diversité de leurs costumes et de leurs poses, forment avec les masses de feuillage et de verdure qu’ils coupent en tous sens, le plus délicieux contraste. General wisdom maintains that a small painting precedes a large version. that developed from it.“ Likewise, Whittingham wrote that Watteau painted Les Divertissements champêtres “mechanically,” and described it as “an enlarged version of the much more pleasing ‘Les Champrs Elisées.’”. Seerveld, "Telltale Statues” (1980-81), 172-74. Ici, nous avons de plus, le musicien debout, les trois enfants et la femme en robe jaune, à l’extrémité de gauche; c’est justement la figure qui accuse le mieux le style, la couleur et l’exécution de Watteau. The Rest, c.1709 Oil Painting Reproduction Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: Thyssen-Bornemisza Museum Madrid Spain Original Size: 32 x 42.5 cm Cailleux, “A Strange Monument” (1975), 246-47. Despite this unanimity of opinion, after the laboratory examination of the paintings around 2010, Christopher Vogtherr noted that x-rays uncovered many pentimenti in Les Divertissements champêtres, and the relative absence of pentimenti in Les Champs Elisées. 6. London, Royal Academy, Old Masters (1889) cat. In short, nothing argues in favor of the attribution of Divertissement champêtre to Watteau. The hand drawn palms down was used for the man at the lower right of the painting. Antoine Watteau, Le Plaisir Pastoral, Chantilly, Musée Condé. Ici des cavaliers content fleurettes à des dames assises sur l’herbe, plus loin une Musette et un Haut-Bois règle la cadence; à droite des enfans harcellent un chien, et jusques dans l’extrême lointain on distingue des personnages . Some of the differences between the two versions are telling in other ways, for they reveal the hand of a pasticheur. .  Haut. Watteau left his rich patron out of a desire for freedom, although he remained his friend. Posner, Lady at Her Toilette (1973), 79-80. éditée en 1799 par Pierre Siméon Caron. The kneeling child, seen from behind, was taken from a drawing in the British Museum (Rosenberg and Prat 333). Desparmet Fitz-Gerald, Xavier. 2015 - Les Champs Elisées (Divertissements champêtres). At the same time, he reversed the directions of the other figures—the recumbent man in the foreground, the overly amorous couple behind, and the man pushing the woman on the swing. Deux Tableaux: l’un représente un repos de chasse à l’entrée d’un bois . In an encompassing manner, Vogtherr and Wile listed the painting as c. 1719-21. Cohen, Art, Dance, and the Body (2000), 242-47. Both children in the left foreground of the painting can also be traced to Watteau’s drawings.    Cette charmante composition, analogue au tableau de M. le marquis Maison, en diffère cependant par le nombre de personages et les accessoires. Spielmann, The Wallace Collection (1900), 59. Watteau, Le Rendez-vous de chasse, oil on canvas, 124.5 x 189 cm. Get this from a library! . The histories of the two paintings were separate until the late nineteenth century, at which time each was bought by Lord Hertford and now both are housed in the Wallace Collection. Watteau, Les Divertissements champêtres. Fête in a Park. Duffy and Hedley The Wallace Collection Pictures (2004), 470-71. Une fête champêtre était une forme de divertissement populaire au XVIIIe siècle . Gétreau, "Watteau et la musique" (1987), 243-45. On peut assurer qu’il n’y a rien de plus beau ni de plus capital de ce Maître. Dacier, Vuaflart, and Hérold, Jean de Jullienne et les graveurs, 2: 35, 96; 3: under cat. London, Wallace Collection. His sale, Paris, October 30, 1809, lot 37: “Wateau (Antoine) . 402 (Antoine Watteau, Picnic Party, lent by Sir Richard Wallace). When Le Rendez-vous de chasse was engraved c. 1731 for the Jullienne Oeuvre grave, the caption stated, ”Ce tableau est dans le Cabinet de Mr Racine du Jonquoy,” and it is reasonable to assume that he was also the owner of the pendant, Les Divertissements champêtres. If, however, you have decided to take a framed art print, then the process of printing and framing will take around 6 or 7 days.      Sur le premier plan, un jeune seigneur se tient debout devant le piédestal d’une statue de marbre, qui représente une baigneuse. The children at the left sides of the composition are totally different, as are the statues at the right and some of the small figures in the background. London, Bethnal Green, Paintings, Porcelain, Bronzes (1872), cat. 3 and passim. They were briefly separated when they were in the collection of the duc de Morny. Small details such as the urn atop the pillar also caution against Watteau’s authorship. London, British Museum. Larg. London, Sotheby’s, April 17, 1991, lot 53: “Follower of Antoine Watteau/ FETE GALANTE/ oil on canvas/ 65 by 81.5 cm. Waagen, Treasures of Art in Great Britain (1854-57), 2: 156. Many of the figures in the background can similarly be traced to Watteau’s drawings. - L. 6 p. 0 p. 0 1.” Cloud. ; 25½ x 32 in./ £10,000-15,000”Â, London, Sotheby’s, December 8, 1993, lot 236: “Follower of Antoine Watteau / FETE GALANTE / Oil on canvas / 65 by 81.5 cm. A travers de grands arbres, on découvre dans la campagne une belle fabrique qui par son voisinage, parait être dépendante du parc A une certaine distance de ce cavalier, deux petites filles jouent sur le gazon avec un beau chien danois qu’elles conduisent à l’aide d’un ruban. . [Christoph Martin Vogtherr; Mary Tavener Holmes; Antoine Watteau; Jean-Honoré Fragonard; Musée Jacquemart-André,;] -- "De son invention par Antoine Watteau (1684-1721) aux brillantes fantaisies de Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), le genre de la Fête galante va traverser tout le XVIIIe siècle. { The vielle player at the center of Divertissement champêtre reveals everything. P53. Mais sur un point au moins les figurants maussades ont été unanimes : le moindre effort sera le bon. Les Divertissements champêtres. . It remained hidden until it was discovered, supposedly in Spain, and Ferré brought it to public attention in 1972. Watteau, Two Studies of a Woman Seated on the Ground (detail), red, black, and white chalk. Dans un parc, à l’ombre des arbres et au son de la vielle, deux amants en costumes simples et galants se livrent au plaisir de la danse, tandis que d’autres causent intimement à l’écart.” Â. Watteau, Four Studies of Hands, red, black, and white chalk, graphite, 15.3 x11.4 cm. Le siècle de Lumières France et Angleterre au XVIII siècle Paris, with Jean-Baptiste Pierre Lebrun. .  l’un représente un repos de chasse à l’entrée d’un bois . The intriguing question, of course, is which version was executed first. Antoine Watteau, Les Champs-Élysses (detail), London, Wallace Collection. His sale, Paris, April 11, 1791, lot 196: “ANTOINE WATTEAU . The remaining woman in this group was taken from a drawing in a Parisian private collection (Rosenberg and Prat 468).Â. Watteau (and Pater), Studies of a Recumbent Man and a Man’s Head (detail), red chalk, red and gray-green wash. Munich, Staatliche Graphische Sammlung. In mid-nineteenth century Paris, this painting passed as an autograph work from Watteau’s hand, as is shown by two newly discovered references in sale catalogues. The man reclining on the ground at the right, his cape trailing behind him, derives from a sheet of four such studies in a Swiss private collection (Rosenberg and Prat 268). At the left side of the background group, a couple walks into the composition.